Permohonan Pengeluaran Wang KWSP Kali Terakhir Dibenarkan!

Permohonan Pengeluaran Wang KWSP

Permohonan Pengeluaran Wang KWSP. Pemuda UMNO mendakwa menerima banyak permintaan daripada orang ramai supaya menyuarakan pengeluaran Kumpulan Wang Simpanan Khas (KWSP) secara bersasar.

Tetapi tahukah ada banyak jenis pengeluaran yang boleh anda lakukan selagi mana mengikut syarat yang telah ditetapkan oleh pihak KWSP.

Anda boleh mengeluarkan wang dari akaun 2 KWSP untuk keperluan peribadi anda, seperti membina atau mengubah rumah, melanjutkan pelajaran, dan sebagainya. Ini adalah hak anda sebagai pencarum KWSP.

Permohonan Pengeluaran Wang KWSP Bersasar Akaun 2 Untuk Tujuan Peribadi

Untuk memohon pengeluaran wang KWSP akaun 2 untuk peribadi 2023, anda perlu mengetahui butiran seperti jenis pengeluaran yang layak, borang permohonan yang diperlukan, dan cara mengisi dan menghantar borang tersebut. Ayat di bawah ini akan memberikan anda maklumat penting mengenai proses pengeluaran ini.

1) Pembayaran Ibadah Haji

Anda boleh menggunakan duit KWSP anda untuk menampung kos haji anda. Caranya, anda perlu memohon pengeluaran KWSP i-Akaun melalui portal rasmi KWSP. Duit yang dikeluarkan itu boleh digunakan untuk membayar yuran pendaftaran haji dan perbelanjaan lain yang berkaitan dengan haji. Ini adalah salah satu kemudahan yang disediakan oleh KWSP untuk membantu anda menunaikan rukun Islam yang kelima.

Permohonan Pengeluaran Wang KWSP

2) Tuntutan Pengeluaran Pembayaran Rawatan Perubatan

Jika anda menghadapi masalah melibatkan masalah kesihatan dan 36 penyakit kritikal, anda boleh melakukan pengeluaran pada akaun 2 bagi menampung kos perubatan dan pembelian alat kesihatan.

Baca Juga:

3) Pengeluaran Untuk Pembelian Rumah

Pihak KWSP memberi kemudahan untuk membantu ahlinya memiliki rumah pertama sendiri.

Sama ada melalui pembinaan rumah sendiri, membeli rumah subsale, rumah lelong, atau beli melalui Permohonan Rumah Mesra Rakyat 2023.

Permohonan Pengeluaran Wang KWSP

4) Permohonan Pengeluaran Wang KWSP Untuk Pendidikan

Bagi yang ingin menyambung pengajian ke peringkat pengajian tinggi perlu membayar yuran yang mahal untuk menikmati kemudahan Universiti.

KWSP memberikan pilihan dan kemudahan pengeluaran EPF untuk anda menampung pengajian anak anda jika kemudahan Pinjaman PTPTN tidak mencukupi.

Semoga dengan pengeluaran yang dibenarkan ini dapat membantu serba sedikit rakyat Malaysia yang sangat memerlukan.

Maklumat Lanjut

Sekiranya anda mempunyai sebarang pertanyaan berkenaan pengeluaran KWSP, sila hubungi :